logo دانلود اپلیکیشن کات مدیا
سئو فنی چیست؟

سئو فنی چیست؟

سئو فنی به فرآیند بهبود معماری و عناصر وب سایت برای بهبود دید و عملکرد آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. مقابله با چنین پروژه‌های سئو اغلب نیازمند همکاری بین متخصصان فنی سئو و توسعه دهندگان وب، به ویژه برای سایت‌های بزرگ است. سئو فنی سرعت بارگذاری صفحه، معماری سایت، امنیت، پیوندهای داخلی و غیره را بررسی می‌کند تا نقاط اصطکاکی را که ممکن است مانع از کراول، ایندکس و رندر صحیح یک وب‌سایت توسط ربات‌های جستجو شود، از بین ببرد.

سئو فنی

همه چیز درباره سئو فنی

سئو فنی در سئو داخلی و سئوی خارجی

سئو فنی فرآیندی است که برای حفظ سلامت فنی وب سایت شما طراحی شده است. سئوی داخلی بیشتر حول تحقیق کلمات کلیدی و تلاش‌های محتوا می‌چرخد. سئوی خارجی شامل فعالیت‌هایی مانند ساخت لینک و روابط عمومی دیجیتال است که هدف آن تقویت سیگنال‌های مرجع خارجی است که به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند.

سئو فنی بیشتر بر روی استقرار در سطح کد وب سایت شما تمرکز می‌کند تا کراول را بهبود بخشد و امکان فهرست بندی سریعتر و گسترده‌تر محتوا را فراهم کند. تا حدودی، عناصر فنی سئو با سئو داخلی همپوشانی دارند. به عنوان مثال، یک متخصص سئو داخلی صفحات وب را بررسی می‌کند و بر اساس تحقیقات کلمات کلیدی در موارد فوق داده (به عنوان مثال، برچسب‌های عنوان، توضیحات متا، H1s و غیره) تغییراتی ایجاد می‌کند.

سپس یک متخصص فنی سئو بر روی خطاهای کد واقعی مربوط به ابرداده تمرکز می‌کند. این شامل مسائلی مانند عناوین بیش از حد طولانی صفحات یا از دست دادن توضیحات متا بدون نوشتن یا ایجاد ابرداده برای هر عنصر می‌شود.

یکی دیگر از زمینه‌های همپوشانی، لینک داخلی است. سئو داخلی بر روی افزودن لینک‌های داخلی به صورت استراتژیک برای افزایش ارزش لینک صفحات خاص تمرکز دارد. برعکس، سئو فنی به لینک‌های داخلی از منظری وسیع‌تر، با تمرکز بر خطاهای کد و معماری کلی لینک سایت، نزدیک می‌شود.

سئو داخلی

سئو داخلی چیست؟

بر خلاف سئوی داخلی، سئو فنی کمتر به انکر تکست خاص لینک‌های فردی توجه می‌کند و سلامت کلی ساختار لینک سایت را در اولویت قرار می‌دهد. سئو فنی و سئوی خارجی شیوه‌های متمایز هستند که معمولا مجموعه مهارت‌های مختلفی را جذب می‌کنند. در حالی که آنها به طور کلی در انتهای مخالف طیف سئو کار می‌کنند، برخی از همپوشانی‌ها، به ویژه در ممیزی لینک وجود دارد.

در گذشته، این شامل ارزیابی پروفایل بک لینک شما برای پیوندهای مضر و رد کردن آنها برای جلوگیری از جریمه بود. با این حال، انتقادات اخیر جان مولر از گوگل در مورد اثربخشی رد لینک‌های سمی تردید ایجاد کرده است. ممیزی لینک به رویکرد مثبت‌تری تغییر کرده است و بر ارزیابی لینک‌های شما و رقبا تمرکز دارد.

پس سئو فنی:

  • بر جنبه‌های فنی وب سایت و بهینه‌سازی در سطح کد تمرکز می‌کند.
  • هدف آن افزایش قابلیت کراول و سلامت فنی کلی سایت است.
  • مشکلاتی مانند خطاهای ابرداده، لینک‌های شکسته و معماری سایت را برطرف می‌کند.

سئو داخلی

  • حول بهینه‌سازی محتوا و عناصر صفحات وب منفرد فعالیت دارد.
  • شامل سرچ کلمات کلیدی، استقرار محتوا، و بهینه‌سازی ابرداده می‌شود.
  • به طور معمول عوامل داخل صفحه مانند عنوان صفحه، عنوان و پیوند داخلی را بررسی می‌کند.

سئوی خارجی

  • بر ایجاد سیگنال‌های خارجی و قدرت برای وب سایت تمرکز می‌کند.
  • اغلب به عنوان روابط عمومی دیجیتال شناخته می‌شود و به دنبال افزایش اعتبار آنلاین سایت است.
  • شامل فعالیت‌هایی مانند ساخت لینک، ارتقای محتوا و کسب درآمد از پوشش سرمقاله برای بهبود رتبه بندی است.
سئو خارجی

سئو خارجی چیست؟

 

نقش سئو فنی در یک استراتژی کلی سئو

سئو فنی در استراتژی کلی سئو بسیار مهم است. به بیان ساده، اگر سایتی مشکلات فنی مهمی داشته باشد یا قابل فهرست بندی نباشد، تلاش‌های دیگر بیهوده است. در یک کمپین جامع سئو، ممیزی فنی سئو معمولا ابتدا انجام می‌شود. این بدان معنی است که سئو فنی از همان ابتدا به دلایل عملی در حال انجام است. اگر وب سایتی مشکلاتی داشته باشد که مانع ایندکس می‌شود، تلاش‌های دیگر بی‌اثر می‌شوند. تیم سئو داخلی اغلب به جنبه‌هایی از ممیزی فنی سئو برای هدایت اقدامات اولیه خود بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر بخش‌های بزرگی از سایت بدون محتوای درون صفحه، توضیحات متا یا H1 وجود دارد، باید برطرف شود. تنها یک بار است که یک تیم سئوی داخلی تجزیه و تحلیل خود را انجام می‌دهد (معمولاً بر اساس کلمات کلیدی و/یا داده‌های رتبه بندی) تا بخش‌های جدید سایت را ایجاد کنند. به همین ترتیب، تیم سئوی خارجی اغلب منتظر می‌ماند تا شخص فنی سئوکار حسابرسی لینک رقابتی را تکمیل کند. به طور معمول، ممیزی فنی سئو قبل از تجزیه و تحلیل لینک‌های رقیب انجام می‌شود.

خلاصه بخش:

  • سئو فنی یک جزء حیاتی از یک استراتژی کلی سئو است.
  • اگر یک وب سایت دارای مشکلات فنی مهم باشد، سایر فعالیت‌های سئو مانند محتوا و لینک بیلدینگ بی‌اثر هستند.
  • در یک کمپین جامع سئو، ممیزی فنی سئو معمولا اولین گام و گسترده‌ترین مرحله است.
  • سئو فنی نقش اصلی را در مراحل اولیه کمپین سئو ایفا می‌کند.
  • سئوی داخلی برای رسیدگی به مسائلی مانند محتوای گمشده، توضیحات متا یا تگ‌های H1 اشتباه به حسابرسی فنی سئو متکی است.
  • نظارت فنی سئو در طول زمان با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Lumar انجام می‌شود.
  • مهارت‌های یک سئو فنی در تقاضای دائمی هستند و اغلب به عنوان پل فنی بین جنبه‌های مختلف سئو عمل می‌کنند.

 

فعالیت‌های رایج سئو فنی کدامند؟

در ادامه لیستی از فعالیت‌هایی است که معمولا توسط متخصصان فنی سئو انجام می‌شود.

بررسی دسترسی و ایندکس

  • کشف و رفع مشکلات ایندکس صفحات با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول.
  • اطمینان از اینکه همه سیگنال‌های ایندکس (مانند robots.txt، برچسب‌های بدون فهرست، برچسب‌های متعارف، نقشه‌های سایت XML) با یکدیگر مطابقت دارند، بدون ارسال سیگنال‌های متناقض به Google.

وظایف سیستم مدیریت محتوا (CMS)

  • در صورت نیاز، درگیر شدن در برخی از کارهای CMS گسترده‌تر. (مشکلات کوچکتر و تک صفحه‌ای ممکن است در تیم‌های سئو داخلی صفحه / محتوا بارگذاری شوند.)
  • اگر CMS فعلی خیلی مناسب SEO نیست، تصمیم بگیرید که به کدام CMS نقل مکان می‌کنید.

کراول

  • اطمینان از کراول صحیح وب سایت با استفاده از ابزارهای استاندارد صنعتی مانند Screaming Frog.
  • تجزیه و تحلیل داده‌های کراول برای تقویت ممیزی‌های فنی سئو
  • درک بهترین نحوه پیکربندی خزنده‌ها

امور دامنه و انتقال

  • تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نام دامنه جدید برای سئو.
  • انجام انتقال وب سایت در مقیاس بزرگ، که ممکن است دامنه خارجی یا دامنه داخلی باشد.
  • انتقال خارجی دامنه شامل انتقال یک وب سایت (و رتبه بندی SEO مرتبط با آن) به یک دامنه جدید است.
  • انتقال داخلی دامنه شامل انتقال به یک CMS جدید (که URL‌ها را متفاوت می‌نویسد)
  • مقابله با کارهای تغییر مسیر غیر مرتبط با انتقال، مانند از بین بردن زنجیره‌های تغییر مسیر قدیمی.

تجزیه و تحلیل فراداده‌ها و محدوده موضوع

  • فراداده دامنه یا مسائل مرتبط برای هدف قرار دادن کار تیم سئوی داخلی
  • کمک بالقوه در استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا در مقیاس.

امنیت سایت در سطح بالا

  • درک و پیاده‌سازی پاسخ‌های هدر HTTPS / HSTS برای ایمن نگه داشتن کاربران وب سایت.
  • استقرار سیاست‌های امنیتی محتوا، مسدود کردن جاسازی‌های خارجی از طریق گزینه‌های X-frame و غیره.

داده‌های ساخت یافته

  • استقرار طرحواره یا داده‌های ساختاریافته که گوگل از آنها برای غنی‌سازی دیدگاه خود از محتوای یک صفحه استفاده می‌کند و شانس آن را برای نمایش قطعات غنی در SERP‌ها افزایش می‌دهد.
  • قابلیت استفاده و سرعت سایت
  • کار با طراحان وب یا توسعه دهندگان فرانت‌اند برای اطمینان از اینکه یک وب سایت سئو پسند است.
  • تشریح مسائل مربوط به عملکرد سرعت صفحه و بررسی اینکه آیا سایت ارزیابی Core Web Vitals را تأیید می‌کند یا خیر.

معماری لینک‌های داخلی سایت

  • پرداختن به خطاهای لینک‌های داخلی (به عنوان مثال، یک پیوند ناو که به یک تغییر مسیر اشاره می‌کند، که منجر به ده‌ها هزار پیوند به تغییر مسیر در سایت شما می‌شود).
  • مدیریت مسائل گسترده‌تر معماری سایت (به عنوان مثال، فیلترهای ناوبری وجهی که ده‌ها هزار URL ایجاد می‌کنند که باید متعارف شوند).

 

فعالیت‌های پیشرفته سئوی تکنیکال

انجام این فعالیت‌ها به یک متخصص سئوی تکنیکال با تجربه‌تر نیاز دارد.

بررسی پیشرفته سرعت صفحه و تجزیه و تحلیل جاوا اسکریپت

بهبود سرعت صفحه در گذشته ساده بود. برخی از تصاویر را فشرده کنید، اسکریپت‌های خود را کوچک کنید و امتیازات سرعت خوبی دریافت کنید. اما همه چیز تغییر کرده است. امروزه، بیشتر مشکلات سرعت به ازدحام در مرورگرهای وب کاربران شما مرتبط است. اکنون، ما وب‌سایت‌های خود را بهینه‌سازی می‌کنیم تا محتوای سرویس را به سریع‌ترین روش ممکن ارائه دهیم، حتی در دستگاه‌هایی با قابلیت‌های محدود.

مسئله اصلی در اینجا این است که اکثر مرورگرهای وب فقط (به طور پیش فرض) جاوا اسکریپت را در رشته پردازش “اصلی” خود اجرا می‌کنند. این باعث ایجاد مشکلات بارگذاری صفحه می‌شود، حتی زمانی که جاوا اسکریپت به سرعت برای کاربر نهایی شما ارسال می‌شود.

کارشناسان فنی سئو باید بدانند که چگونه با استفاده از ابزارهایی مانند برگه عملکرد ابزار توسعه کروم، داخل مرورگر را بررسی کنند. شما باید بتوانید این موضوعات را به گونه‌ای مورد بحث قرار دهید که یک توسعه دهنده ارشد وب بتواند آن را درک کند. یک سئوکار فنی پیشرفته به راحتی در مورد فن آوری‌هایی مانند موازی‌سازی جاوا اسکریپت یا رندر سمت سرور صحبت می‌کند.

تجزیه و تحلیل فایل لاگ

فایل‌های گزارش نشان می‌دهند که ربات‌های خزنده کدام صفحات و منابع را درخواست کرده‌اند. بررسی الگوهای موجود در این داده‌ها می‌تواند ناهنجاری‌های جالبی را کشف کند. به عنوان مثال، ممکن است مشاهده کنید که بخش خاصی از سایت شما هیچ درخواست کراولی را دریافت نمی‌کند. چرا؟ ممکن است به دلیل مشکلی در قانون robots.txt باشد که گوگل را از خزیدن آن بخش مسدود می‌کند.

سئو Edge

سئو Edgeزیرمجموعه‌ای از محاسبات است. عملی که شامل ایجاد تغییرات فنی و معماری برای پردازش داده‌ها به منبع یا کاربر نهایی است. سئو Edge فقط به کارگیری محاسبات Edge با در نظر گرفتن سئو است؛ به عنوان مثال، با هدف بارگذاری سریع‌تر صفحاتی که ممکن است در گوگل رتبه بهتری داشته باشند.

 

ابزارهای فنی سئو کدامند؟

در اینجا لیستی از برخی از ابزارهای رایج فنی سئو آورده شده است. از ایندکس گرفته تا کراول کامل سایت، اینها بهترین ابزار برای این کار هستند. (در حالی که این لیست شامل تمام ابزارهای فنی سئو نمی‌شود، اما اصول اولیه را دربر می‌گیرد.)

گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول برای بررسی دسترس‌پذیری و ایندکس و سایر برنامه‌های کاربردی گسترده‌تر، مانند مشاهده کلمات کلیدی گوگل که بیشترین کلیک‌ها و نمایش‌ها را داشته‌اند، استفاده می‌شود. گوگل سرچ کنسول همچنین می‌تواند اجرای طرحواره و پایبندی Core Web Vitals را در سراسر سایت شما بررسی کند. بهترین قسمت این ابزار چیست؟ گوگل این ابزار را به صورت رایگان ارائه می‌کند.

سئو فنی

نقش سرچ کنسول در سئو فنی

 

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog یک ابزار کراول برای تجزیه و تحلیل وب سایت است که از محیط دسکتاپ شما اجرا می‌شود. اندازه خزنده‌هایی که این می‌تواند از عهده آن برآید تنها با قدرت ماشین محلی شما محدود می‌شود.

Screaming Frog

نقش Screaming Frog در سئو فنی

Ahrefs

حسابرسی سایت Ahrefs برای تجزیه و تحلیل سریع و سریع عالی است. یک سایت را کراول و یک داشبورد کاربر پسند ایجاد می‌کند که مسائل فنی سئو را برای اولویت بندی برجسته می‌کند. در مقایسه با Screaming Frog کاربرپسندتر است. اغلب توصیه می‌شود از یک خزنده حرفه‌ای مانند Screaming Frog در کنار یک خزنده مبتنی بر ابر مانند Ahrefs برای ترکیب داده‌های دقیق و تجزیه و تحلیل دقیق استفاده کنید.

ahrefs

نقش ahrefs در سئو فنی

 

Lumar

Lumar احتمالاً بهترین خزنده سازش بین داده‌های Screaming Frog و بینش‌های عملی‌تر Ahrefs است.

Chrome DevTools

Chrome Dev Tools به ویژه برای برگه Performance و ماژول Lighthouse آن مفید است، که می‌تواند به بررسی عمیق مسائل سرعت صفحه بر اساس صفحه فردی کمک کند. ماژول جاسازی شده Lighthouse یک فناوری پایه است که توسط ابزار PageSpeed (جداگانه) استفاده می‌شود.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights ابزاری عالی برای بررسی عمیق مشکلات سرعت صفحه در یک صفحه وب است. اگر داده‌های میدانی کافی (از گزارش CrUX / Chrome UX) در دسترس باشد، می‌تواند به شما بگوید که آیا یک صفحه ارزیابی Core Web Vitals را می‌گذراند یا ناموفق است.

تحلیلگر فایل Screaming Frog Log

Screaming Frog می‌تواند به شما در درک رفتار ربات خزنده و شناسایی مشکلات احتمالی کراول کمک کند. این ساده‌تر از انتقال فایل‌های گزارش خام و ایجاد صفحات گسترده پیچیده برای تجزیه و تحلیل است. این ابزار سالانه مقرون به صرفه است و آن را به یک دارایی ارزشمند تبدیل می‌کند.

Microsoft Excel یا Google Sheets

اکثر ابزارهای فهرست شده دیگر می‌توانند قطعه‌های صادر شده از داده‌ها را در قالب Excel یا CSV ارائه دهند.

 

برای فعالیت در زمینه سئو فنی چه مهارت‌هایی مهم است؟

آیا به شغلی در سئو فنی فکر می‌کنید؟ در اینجا برخی از مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که به آنها نیاز خواهید داشت آورده شده است:

  • مهارت در درک و بهینه‌سازی کد، ساختار و معماری وب سایت.
  •  اگر فکر صرف چندین روز برای ممیزی‌های منفرد شما را خسته می‌کند، سئو فنی برای شما مناسب نیست.
  • آگاهی عمومی از رعایت HTTPS و HSTS برای امنیت وب سایت در سطح بالا.
  • آشنایی با داده‌های ساخت یافته
  • درک کلی از تجربه کاربر و ارتباط آن با سئو.
  • توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و شناسایی مسائل فنی.
  • توانایی تشخیص و حل چالش‌های فنی پیچیده.
  • مهارت برقراری ارتباط با مسائل فنی و توصیه‌ها به اعضای تیم غیر فنی.
  • مهارت در تجزیه و تحلیل داده‌ها و استفاده از صفحات گسترده برای استخراج.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟

Logo-type-fa-White.png

نصب وب اپلیکیشن